21 Jul
21Jul

עו"ד ז'אנה רפאלוב עוסקת בדיני משפחה יותר מ-20 שנה ומקדמת בישראל הליך חדשני - "גירושין בשיתוף פעולה" - המסייע לבני הזוג להיפרד בדרך הטובה ביותר, לטובתם האישית ולטובת הילדים. "בגירושין אין מנצחים. מטרת ההליך היא לעבור את הגירושין בשלום", אומרת עו"ד רפאלוב 


עו"ד ז'אנה רפאלוב מתמחה מזה 22 שנה בדיני משפחה, והיא יודעת עד כמה חשובות הזמינות, החמלה והאוזן הקשבת שהיא מעניקה ללקוחותיה בהליך כה סבוך מבחינה רגשית ומשפטית. היא תמיד ניסתה למצוא פתרון שיכול להקל על אנשים הנמצאים בשעה כה קשה, ולכן ב-2016 בחרה לקבל הסמכה להליך "גירושין בשיתוף פעולה"(Collaborative Divorce).


מהי שיטת "גירושין בשיתוף פעולה"?

"זו שיטה חדשה יחסית לגירושין, המתפתחת בשנים האחרונות וצוברת תאוצה. התועלת העיקרית היא לבני הזוג ולילדים. זהו הליך שמאפשר לזוגות להתגרש ב"שלום", והוא משלב צוות רב תחומי. מעבר לעו"ד, ישנה אפשרות לשלב גם פסיכולוג או עו"ס משותף או לכל אחד מבני הזוג המעוניין להיפרד, והמומחה מסייע להם לעבור את התהליך הקשה והמייגע. בגירושין אין מנצחים. מטרת השיטה היא לעבור את משבר הגירושין בשלום, מתוך מבט רחב עם הפנים קדימה כדי לסייע בבניית המשפחה במתכונתה החדשה".


אז איך זה עובד?

"בהליך לכל אחד מבני הזוג עורך דין משלו, ואפשר לצרף לצוות אנשי טיפול, מומחי ילדים ומומחים לעניינים כלכליים. כולם עובדים יחד כצוות וכולם חייבים לעבור הכשרה ייעודית בשיטת "גירושין בשיתוף פעולה" כי האינטרס של כולם הוא להשיג הסכם ללא מלחמה. בתחילת ההליך חותמים בני הזוג וכל חברי הצוות המקצועי על הסכם השתתפות בו הם מתחייבים לחתור להסכם הוגן תוך פתיחות ושיתוף בכל מידע רלוונטי. הם מסכימים שכל אנשי הצוות יחלקו מידע ביניהם לטובת הצלחת ההליך. בנוסף הם מסכימים מראש שאם ההליך לא יצלח, עורכי הדין מנועים מלייצג את בני הזוג בבית משפט, ובני הזוג מנועים מלהשתמש בבית המשפט בחומרים שעלו בהליך. כך מייצר הסכם ההשתתפות מסגרת ראשונית לבניית אמון הדדי התומכת באינטרס המשותף של בני הזוג ושל הצוות המקצועי להתקדם בהליך ולהגיע להסכם הוגן. זה גם מה שמסייע לזוג להתמיד בהליך גם כאשר עולים קשיים, ומנטרל כל אינטרס ללבות את אש הסכסוך"."שילוב אנשי המקצוע והמעורבות המשותפת של כולם דווקא מאפשרים ניהול הליך ממוקד קצר ובעלות נמוכה יותר מאשר ניהולו של הליך דומה בבית המשפט", מסבירה עו"ד רפאלוב. "את ההליך ניתן לקיים לפני הגשת תביעה משפטית או לאחר מכן אך לא תוך כדי הליך משפטי. ההליך וולונטרי וכל צד יכול לדרוש להפסיק אותו בכל עת. בני הזוג יוכלו לפנות לבית המשפט אך לא להיות מיוצגים ע"י בעלי המקצוע שהשתתפו בהליך". 


מה ההבדל בין גישור לגירושין בשיתוף פעולה?

"בגישור יש מגשר המסייע לבני הזוג להגיע להסכמות. עורכי הדין של הצדדים יכולים להמשיך ללבות את האש בין הצדדים כדי להגיע לבתי המשפט. בגירושין בשיתוף פעולה אין מגשר, ויש צוות שלם שנרתם להצלחת ההליך ללא אינטרס להגיע לבית המשפט".


משרד בוטיק משפחתי

עו"ד רפאלוב ייסדה את משרד רפאלוב ושות' יחד עם בעלה עו"ד רפאל רפאלוב. בנם הבכור, שמסיים זה עתה לימודי משפטים, צפוי להצטרף אף הוא למשרד הבוטיקי העוסק בדיני משפחה, מקרקעין ובתחום הפלילי. "אנחנו דוגלים בסיום תיקים בהצלחה רבה ובפרקי זמן קצרים", היא מדגישה. בנוסף, היא יזמית נדל"ן בארה"ב. 

היא עלתה לארץ מברה"מ בגיל 14 ולמדה משפטים באוניברסיטת סטפורדשייר שבאנגליה. "ידע, ניסיון ומקצועיות מאפשרים
לי להוביל אדם שנמצא במשבר מנקודה אחת לשנייה באופן מיטבי".


מהם הישגייך המרכזיים כעורכת דין?

"בבית המשפט לענייני משפחה, ייצגתי אישה שביקשה לבטל הסכם גירושים שקיבל תוקף של פס"ד, וזאת שנה לאחר שפס"ד ניתן. בסופו של ההליך, הבעל הוסיף לאישה למעלה מ-1,000,000 ש"ח נוספים. בתיק אחר, הצלחתי להשיב לאישה את המשמורת על הילד המשותף, זאת על אף שבפס"ד שניתן, הועברה המשמורת במלואה לבעל".